“Wat zou Gotham zijn zonder Batman?”
Het is een vraag die bijna heiligschennend aanvoelt, maar die Gotham Knights tot in de kleinste details beantwoordt: ontwikkelaar WB Games Montréal onderzoekt wat er gebeurt met een stad die is ontdaan van zijn iconische beschermer.
Zoals te zien was in de eerste preview toen de game voor het eerst werd onthuld, plaatst Gotham Knights je in plaats van de mantel van de Caped Crusader op je te nemen in de met spandex geklede schoenen van Batmans beschermelingen in online co-op voor één of twee spelers. Speel als Batgirl, Nightwing, Robin of Red Hood terwijl ze hun krachten bundelen om te rouwen om hun mentor en de stad veilig te houden. Eentje wordt de Defender of Gotham tegen het einde van de game, maar het is aan jou om te kiezen welk personage dat zou moeten zijn terwijl je hun reis van verdriet, plicht en… gewichtheffen ervaart. In het Belfort wordt hard gewerkt aan de gym.
Nightwing is absoluut een sportschoolfanaat. Harley Quinn geeft hem niet voor niets de bijnaam ‘Nightbutt’.
Na een bezoek aan de studio van WB Games Montréal voor twee uur hands-on spelen, is het eerlijk om te zeggen dat die beslissing niet gemakkelijk zal zijn. De hands-on toonde een paar delen van het spel op verschillende punten in het verhaal. Ten eerste, een blik op het begin van de reis van onze misdaadbestrijders terwijl ze bijkomen van het verlies van Batman en het mysterieuze werk oppakken dat hij heeft achtergelaten, en dan springen naar een paar uur voor het begin van de schurkenboog van Harley Quinn ( en later nog voor haar baasgevecht), wat een beter beeld geeft van de krachten die deze superhelden kunnen gebruiken.
Je kunt schakelen tussen de vier speelbare personages met een snelle trip naar het Belfort, ook bekend als de centrale hub van Gotham Knights, en hoewel ze allemaal een kernbesturingsschema delen als het gaat om melee en afstandsgevechten, doet Gotham Knights een bewonderenswaardige taak om elke held met zijn eigen kenmerkende persoonlijkheid en unieke vaardigheden.
Batgirl is een hacker die gespecialiseerd is in één-op-één-gevechten, met een vloeiende benadering van beweging en het ontwapenen van vijanden die niet anders is dan de klassieke Batman. Gewapend met technische vaardigheden, zoals het overladen van vijandelijke wapens voor bio-elektrische schade of het gebruik van AR-modus om apparaten in de buurt te hacken, voelt haar gevecht krachtig en nauwkeurig aan, een bewijs van Bruce Wayne’s training die ze heeft aangescherpt in haar eigen stijl.
Nightwing kan je ondersteunende figuur zijn met vaardigheden die bondgenoten versterken, maar hij blinkt ook uit in acrobatische beatdowns en flipperen tussen vijanden tijdens gevechten. Spelen als Nightwing is een meer hectische ervaring; hij gedijt goed wanneer hij grote groepen vijanden neerhaalt met bliksemsnelle bewegingen, binnenkomt voordat ze terug kunnen slaan — evenals de eerder genoemde Nest-kracht die een verdedigingsbonus en genezing biedt aan vriendelijke figuren voor sterker teamwerk.
Dan heb je de jongere Robin – een meester in stealth, die sluipaanvallen gebruikt en van bovenaf bespringt, terwijl Red Hood de quaterniteit voltooit, een agressieve revolverheld die gerechtigheid uitdeelt in een regen van kogels.
Red Hood domineert met zijn dubbele pistolen, maar is niet verlegen om een flinke klap uit te delen met zijn vuisten in close-upgevechten. Zowel zijn ranged- als melee-vaardigheden zijn verbeterd met spectrale, buitenaardse krachten dankzij zijn achtergrondverhaal over zijn terugkeer uit de dood.
Deze verschillen worden des te spectaculairder dankzij Gotham Knights’ benadering van Momentum, een gevechtsmechaniek waarbij je een balk vult met perfecte ontwijkingen om speciale bewegingen te ontketenen die gebruik maken van de persoonlijke stijl van elke held. Je kunt je Momentum-balk ook vullen met getimede slagen, een precieze druk op de vierkante knop wanneer je op het punt staat een aanval uit te voeren, waardoor deze nog krachtiger wordt. Het is een bevredigende, ritmische beat in het gevecht waardoor het vechten aanvoelt als dansen – alleen als je personage een dolende vuist in het gezicht houdt, wordt de stroom onderbroken. Begrijpelijk.
Nightwing, bijvoorbeeld, maakt een acrobatische sprong die hem van de hoofden van zijn vijanden pingelt, terwijl Batgirl een storm van gemene Batarangs loslaat — elke beweging voelt natuurlijk aan voor het personage dat je speelt. Vertakte vaardigheidsbomen vergemakkelijken een aanpassingsniveau dat ervoor zorgt dat elk personage zich op maat van jouw unieke stijl voelt, waarbij elk personage over drie unieke vaardigheidsbomen beschikt, ze kunnen krachten selecteren om binnen te upgraden via AP verzameld door missies te voltooien.
Elke ridder kan elementaire krachten aanboren voor extra schade, zoals Batgirl’s bio-elektrische elementaire effect dat vijanden schokt wanneer hun wapens overladen zijn.
Voor Batgirl zijn dit Justice, Grit en Oracle, die respectievelijk een weerspiegeling zijn van gevechts-, uithoudingsvermogen- en hackvaardigheden, terwijl Red Hood Marksman, Brawler en Vengeance heeft voor schieten, melee en schade. Elke ridder heeft ook een gepersonaliseerde ridderorde om AP in uit te geven die hun vooruitgang aanmoedigt om de nu lege positie van wijlen Batman in te nemen, boordevol unieke, krachtige vaardigheden – zoals de traversal-methode van elke ridder (denk aan de Flying Trapeze voor Nightwing en Spectral Platforms voor Red Hood) over Gotham. Dit alles werkt ongelooflijk goed om een gevoel van individualiteit te behouden, wat belangrijk is in coöp voor twee spelers wanneer beide spelers hetzelfde lid van de Bat-familie kunnen kiezen.
Het is niet alleen binnen hun vaardighedenbomen dat deze karakters verschillen. Cinematic Director van WB Games Montréal, Wilson Mui, onthulde dat de films van Gotham Knights zijn ontworpen met elke individuele hoofdrolspeler in gedachten. leg de authentieke persoonlijkheid van elk personage vast in het moment.
Je hebt in wezen vier verschillende ervaringen in één, met de optie om elke avond van personage te wisselen als je op patrouille in de stad gaat, of je bij één favoriet te houden om hun verhaallijn in zijn geheel te zien. In combinatie met kostuumcollecties die zorgen voor een constant aanpasbare superheldenlook — waarbij verschillende delen van elk volledig pak naar eigen inzicht kunnen worden veranderd — naarmate je verder komt in het verhaal, heb je keuze te over als het gaat om het vormgeven van het spel zoals jij het wilt.
Door als Robin te spelen terwijl je met de schurken van het spel omgaat, onthult hij hoe nieuw hij is in de superheldenwereld. Dit wordt weerspiegeld in zijn eerste ongemakkelijke ontmoeting met Dr. Quinn, in tegenstelling tot zijn meer ervaren collega’s die een persoonlijke verstandhouding hebben.
Uiteindelijk hebben de vier hoofdrolspelers een gemeenschappelijk doel: Gotham beschermen door opportunistische criminelen uit te schakelen en aanwijzingen te verzamelen voor grotere evenementen, terwijl ze verraderlijke geheimen blootleggen die diep in de fundamenten van de stad begraven liggen. Doorkruis de vijf stadsdelen van de open wereld Gotham aan het einde van een enterhaak of aan de achterkant van de Batcycle (die, cruciaal, wordt geleverd met een speciale wheelie-knop) terwijl je achtervolgt op leads in de Rogue’s Gallery of Villains.
Natuurlijk, misschien wel de meest beruchte van al deze schurken is Harley Quinn, wiens karakterisering is aangepast van het manische pixie-droommeisje dat we in de populaire media hebben leren kennen tot een meer volwassen, op de een of andere manier nog chaotischer psychiater, een die kan bloeien in een stad die nu verstoken is van Batmans bescherming. Harley mag als onafhankelijk wezen haar vleugels uitstrekken, wat maar één ding kan betekenen: Gotham staat op het punt een heel stuk rommeliger te worden. Gelukkig voor ons neemt ze de ridders mee voor de rit.
Mr. Freeze, Clay Face en Harley Quinn verschijnen allemaal in Gotham Knights, worstelend met hoe ze bestaan in en omgaan met een Gotham zonder Batman.
Het vinden van superschurken komt door speurwerk wanneer je door de nachtelijke straten van de stad patrouilleert en kleine criminelen neerhaalt op zoek naar aanwijzingen en informatie die leiden naar waar ze hun sluwe plannen uitvoeren. Harley weten we echter al waar het is dankzij enkele eerdere misdaadbestrijdende shenanigans: Blackgate Penitentiary. Dit is waar we haar voor het eerst ontmoeten in de praktijk, omringd door opstandige gevangenen, vlammende muren en veel te veel feestballonnen voor iemand die echt stil zou moeten zitten en nadenken over wat ze hebben gedaan.
Het blijkt dat Gotham zonder Batman misschien vreemd lijkt, maar de realiteit is een spannende afwijking van de verhalen die we eerder hebben gehoord. Het is een griezelige benadering van de DC-legende, fris en vertrouwd tegelijk, maar een nieuw tijdperk van hoofdrolspelers betekent een hele nieuwe wereld van mogelijkheden om beurtelings te verkennen.