Laten we teruggaan naar SPIEL ’22 tijdens de opbouwdag op woensdag 5 oktober, een tijd waarop je veel lege stands kunt vinden in de hallen 4, 5 en 6 die uitnodigen tot het oplossen van vragen zodra de show begint.
Een van de titels afgebeeld op de Spielworxx-stand is bijvoorbeeld: Carolingi, een ontwerp van Christoph Cantzler en Sebastian Freudenberg dat in 2023 door Sea Cove Games wordt uitgebracht. Wat is Sea Cove Games, vraag je je misschien af? Een nieuwe uitgeverij voor ontwikkelaars Peter Eggert en Uli Blennemann.
Hier is een overzicht van de gameplay:
Citaat:
In Carolingi, nemen de spelers de rollen aan van de kleinkinderen van Karel de Grote; zij zijn de “Carolingi”, die de moeilijkheden en centrale aspecten van de vroegmiddeleeuwse heerschappij moeten doorstaan. De “Carolingi” moeten hun macht uitoefenen door de trouw van de adel. De adel verwacht op haar beurt beloond te worden met uitgestrekte landgoederen, dus de Karolingiërs moeten steeds meer land en hulpbronnen zoeken, maar naarmate de machtsbasis van een Karolingische sterker wordt, neemt ook de afgunst en hebzucht van zijn koninklijke broers en zussen toe. Er is actie nodig voor de Carolingi, maar niet alles kan tegelijk. Alleen verstandige actie zal vrede en stabiliteit in het rijk brengen.
Het bord toont de provincies en regio’s van de Karolingische tijd, en het spel beschikt over een innovatief actiesysteem dat een spannende, moeiteloze spelervaring garandeert. Elk speeljaar bestaat uit vier kwartalen; in elk kwartier doen de spelers twee van hun (houten) actietegels in een zak, waaruit ze later één voor één worden getrokken. Dit resulteert in onvoorspelbaarheid (eigen tijd).
Het spel bevat een competitieve versie en een semi-coöperatieve versie.
Het spel eindigt in vrede.
Onderbreek de “Hunter & Cron”-opname niet, anders snijdt de cameraman je af.
Dit was de hele stand voor Akora-kaarten op woensdag, terwijl dit een andere onbekende entiteit voor mij is. De Instagram-pagina van de uitgever kan ons invullen: “Akora TCG is een snel op anime geïnspireerd kaartspel gebaseerd op alchemie. Bouw een alchemie-deck, roep krachtige Akora op en vecht tegen rivaliserende alchemisten.”
Belgische uitgeverij Intrafin Games had in hal 6 meerdere grote spellen op de tafels staan, waaronder: Hybris: ongeordende kosmos van Damien Chauveau en Aurora Game Studio (waarvan BGG een overzicht heeft opgenomen op FIJ 2020) en DEI: Divide et Impera van Tommaso Battista en Ludus Magnus Studio.
Hier is een overzicht van dat vorige spel:
Citaat:
Oergoden zijn gevallen. Opgejaagd, gevangengenomen en gemarteld door hun kinderen, zijn Chronos en zijn soortgenoten niets anders dan overblijfselen van een oude wereld. Het tijdperk van de Olympiërs is net begonnen. Na eeuwenlange gevechten wordt er een nieuwe orde gevestigd. Zeus, zijn broers en zussen namen de heerschappij over de hemelen en de wereld van stervelingen. Nu proberen ze zichzelf te organiseren om de resterende rijken te delen en te weten wie de nieuwe heerser zal zijn.
Maar Olympiërs zijn nog geen echte goden, ze moeten evolueren, de vonk activeren die hen in een echte god zal veranderen, zelfs als hun huidige kracht kolossaal is. Bovendien moeten ze hun heerschappij vestigen in het rijk van de stervelingen en daarvoor de essentie van hun vader gebruiken: de Aegis. Deze energie komt rechtstreeks van de Primordials zelf die gevangen worden genomen en vastgeketend in de onderwereld. Met deze energie kunnen Olympiërs voldoen aan de verwachtingen van de grootste steden in het oude Griekenland door de mooiste en meest veelbelovende technologieën in te zetten.
Speel je god om technologieën te bouwen, missies te volbrengen, tegen helden te vechten, je Divinity Sparkle te upgraden en het spel te winnen door al je Divine Enhancements te ontgrendelen of door overwinningspunten in de 6th Age-beurt.
Voor haar stand in hal 6 (H110) is Lookout Games een samenwerking aangegaan met een fabrikant van speeltafels, dus Uwe Rosenberg’s Atiwa wacht op spelen op iets luxer dan de gebruikelijke demotafel. (Ik bedoel, ik veronderstel dat het luxe is. Persoonlijk hou ik niet van verzonken speeloppervlakken en zou er nooit voor kiezen om op zo’n tafel te spelen.)
In veel opzichten is SPIEL ’22 een show waarin game-releases van de afgelopen drie jaar worden belicht, net als in 2020 Rockstar Portfolio Manager van ontwerper Dexter Tiah en de Singaporese uitgever T3 Gaming Studio, die als volgt speelt:
Citaat:
Elke ronde onthult een nieuw scenario (een willekeurige marktcyclus), waarover spelers gedeeltelijke informatie hebben dankzij een spelmechanisme dat “eerste onderzoek” wordt genoemd. Tijdens de beurt van een speler (binnen de ronde) lossen ze de uitbetalingen op die bij het scenario horen en trekken en spelen hun investeringsportefeuilles actiekaarten. Ze hebben ook de mogelijkheid om hun portefeuille opnieuw in evenwicht te brengen om deze zo goed mogelijk te positioneren voor maximale beleggingswinsten in de toekomstscenario’s. Wanneer de laatste speler van de ronde zijn beurt heeft beëindigd, wordt het scenario weggegooid en wordt een nieuwe scenariokaart onthuld in een nieuwe ronde.
Het spel eindigt als er geen scenariokaarten meer zijn en de laatste speler zijn beurt heeft beëindigd. Een speler wint door de grootste portefeuillewaarde te hebben.
Ian Livingstone’s Rechter Dredd bordspel werd in 1982 uitgebracht door Games Workshop en wordt vernieuwd met bijgewerkte regels en nieuwe gespecialiseerde juryleden voor release in november 2022 door Rebellion Unplugged.
Wordt vast de hit van SPIEL ’22…