Ik was van plan om videovoorbeelden van een paar andere SPIEL ’22-titels te posten, maar ik heb de audio verprutst zonder tijd voor een nieuwe opname, dus hier is een geschreven overzicht van een van deze games. —WEM
Wereldwisselaars van ontwerpers Smoox Chen en Romain Caterdjian en uitgever EmperorS4 heeft een zeer eenvoudige kern: in elk van de twaalf ronden van het spel koop je een stadskaart of verkoop je een stadskaart, en wie het meeste geld heeft wint.
Zoals je je kunt voorstellen, is dat slechts het begin van het begrijpen van het spel.
Elke speler heeft drie willekeurige startsteden, die je startgeld bepalen: $ 1.300 – de kosten van deze steden. Dit bedrag markeer je aan de linkerkant van je persoonlijke spelersbord.
Wanneer u een stad koopt of verkoopt, trekt u uw contante geld af of voegt u het toe, en markeert u het juiste bedrag op uw spelersbord in de huidige ronde. Vervolgens trekt u een lijn die uw vorige bedrag en uw huidige bedrag verbindt. Als de lijn door een propaganda-pictogram gaat, verplaats je je fiche een veld omhoog op het propagandabord; als de lijn door een groen, geel of blauw pictogram gaat, ontvang je een bonus voor steden met dezelfde kleuren die je aan het einde van het spel hebt; en als de lijn op een ster belandt, ontvang je aan het einde van het spel een geldbonus op basis van het totale aantal sterren op je bord en de steden die je bezit.
Elke stad heeft een prijs die u betaalt bij het kopen of ontvangt bij het verkopen, maar veel steden brengen u extra geld op wanneer u ze in bepaalde maanden verkoopt. Merk in de onderstaande afbeelding op dat Wenen blauwe lijnen heeft onder de prijs gemarkeerd met 2 en 9, dus als je Wenen in ronde 2 of 9 verkoopt, ontvang je $ 200 in plaats van $ 100 – en als je Wenen in ronde 5 verkoopt, betekent de rode markering dat u een ring op uw spelersbord trekt rond uw huidige contante hand totaal, idealiter raakt u pictogrammen die anders onaangeroerd zouden blijven.
Eenmaal tijdens het spel kun je twee steden kopen en twee steden verkopen tijdens een ronde, maar niet in dezelfde ronde.
Over het algemeen heeft elke groene, gele en blauwe stad een stadspictogram van de bijpassende kleur, en je probeert je altijd bewegende geldlijn en stadscollectie te manipuleren, zodat je in ronde 12 idealiter een mooie reeks stadspictogrammen hebt die overeenkomen met gemarkeerde bonuspictogrammen van dezelfde kleur. Voor elk pictogram ontvang je $ 100 per stad van dezelfde kleur, dus als je vier blauwe steden en vier blauwe pictogrammen hebt, ontvang je een bonus van $ 1.600; als je geen blauwe iconen hebt, ontvang je geen bonus. In beide gevallen zijn de steden zelf hun nominale waarde waard.
Bij dit totaal voegt u contant geld toe, uw sterbonus (indien van toepassing), een bonus gebaseerd op uw positie op het propagandabord ten opzichte van andere spelers, en een eindspelbonus (of straf) als u aan ten minste één van de voorwaarden op de eindspelbonuskaart.
Er zijn vijf kaarten beschikbaar op de gedeelde markt, en de markt wordt pas opnieuw gevuld als er twee kaarten zijn, dus je bent een beetje aan de grillen van het kaartspel wat betreft wat er te koop is – maar dat geldt ook voor alle anderen. Natuurlijk heb je een aandeel in een paar dingen op basis van je startsteden, maar ze zijn in wezen grondstof die je kunt gebruiken of weggooien zoals het jou uitkomt.
Wereldwisselaars bevat dubbelzijdige spelersborden, dubbelzijdige karakterkaarten (met verschillende bonussen erop) en een assortiment midgame- en eindspelbonussen. Ik heb tot nu toe slechts twee keer gespeeld op een recensie-exemplaar, beide keren met twee spelers, dus ik heb het spel nauwelijks ervaren, maar ik waardeer het hoe het je steeds willekeurige ingrediënten naar je toe gooit en je uitdaagt om ze te mixen tot een smakelijke (en waardevolle) stoofpot.
Ik weet niet zeker wat de dwalende geldlijn moet voorstellen. Misschien maak je tijdens het kopen en verkopen connecties met financiers, politici en anderen, en zo krijg je propaganda en stadsbonussen. Die uitleg werkt natuurlijk, maar je zou ook kunnen zeggen dat het spel gewoon zo werkt, dus accepteer het en werk zo goed mogelijk aan de situatie. Je kunt waarschijnlijk niet meer dan een derde van de pictogrammen op je spelersbord raken, maar als je niet van plan bent, zul je nauwelijks iets raken!