Dankzij jetlag heb ik wat tijd om over een van mijn vondsten van SPIEL ’22 te schrijven: Filosofieeen spel van ontwerper Galen Goodwick en uitgever Quality Beast.
Filosofie wordt opgezet als een gesprek tussen twee vrienden, waarbij deze vrienden om de beurt ideeën in een gesprek pitchen totdat een van hen een conclusie trekt, waarna de andere speler stilletjes zegt: “Ah, ik begrijp het” – waarmee ze bedoelen: “Gefeliciteerd , je hebt gewonnen.”
In meer algemene termen, Filosofie is een perfect abstract strategiespel voor twee spelers waarin je het spel wint als je drie van je stukken op een rij kunt plaatsen zonder dat de stukken van de tegenstander tegelijkertijd ook een rij vormen.
Ken Shoda is zich niet bewust van de dreigende vos
Elke speler heeft dezelfde set van twaalf stukken, en tijdens een beurt moet u een van uw stukken op het bord plaatsen, anders verliest u. Je voert stukken in het centrale 3×3-raster in, waarbij het middenvak niet toegankelijk is voor het eerst geplaatste stuk.
Elk stuk heeft een aanvalspijl die naar een zijkant of een hoek wijst, naast een richtingspijl of een ander pictogram in de centrale ruimte. Als u een stuk invoert en de aanvalspijl naar een aangrenzend stuk van de tegenstander wijst (uitzonderingen hieronder), voert het nieuw geplaatste stuk zijn effect uit.
In de onderstaande afbeelding geven de grijze cijfers aan waar een stuk voor het eerst werd geplaatst, en de rode cijfers geven aan waar dat stuk zich nu bevindt. Ik begon met een stuk in de linkerbenedenhoek en toen gebruikte Ken zijn diagonale push om me naar de rand van het speelveld te brengen. (Als je stuk eruit wordt geduwd, keert het terug naar je poel met stukken.) Ik reageerde door zijn stuk omhoog te duwen, toen stootte Ken me eruit, plaatste twee van zijn stukken op een rij en dreigde de volgende beurt met de overwinning.
Veelgebruikte, niet-finale speelstukken
De helft van de stukken is rechttoe rechtaan; plaats ze naast een tegenoverliggend stuk en ze duwen zoals aangegeven. Twee stukken duwen een tegenoverliggend stuk precies twee velden weg. Met vier speciale stukken kunt u:
• Beslissing: Duw een tegenoverliggend aangrenzend stuk in een van de twee richtingen.
• Toss: Spring een aangrenzend tegenstuk over het nieuw geplaatste stuk, alsof je afval over je schouder gooit.
• Herformuleren: Draai een aangrenzend stuk – of het nu van jou is of van je tegenstander – en als je je stuk roteert, gebeurt het effect van dat gedraaide stuk.
• Overhalen: Verplaats een aangrenzend tegenstuk één vak naar het nieuw geplaatste stuk, dat dus ook uw stuk beweegt.
Elke keer dat een stuk beweegt, als andere stukken in de weg staan, bewegen die andere stukken in dezelfde richting om ruimte te maken.
Wat meer is, als je een stuk van de tegenstander verplaatst en het voor de aanvalspijl van een van je andere stukken komt, gebeurt het effect van dat nieuw geactiveerde stuk, waardoor je kettingreacties op het bord krijgt als een flipperkast.
Dit laatste aspect leidde tot vele, vele terugnames voor zowel Ken als mij. Je plaatst een stuk dat lijkt te doen wat je wilt doen, dan treedt de kettingreactie in werking en zie je dat je de tegenstander hebt klaargestoomd voor de overwinning. Oeps. Neem het terug en probeer het opnieuw. (Ik heb geen idee of de regels terugnames toestaan, maar aangezien we niet in een toernooi zitten, vind ik dat prima. Op basis van het concept van het spel is het doel om een web van ideeën te creëren dat zo overtuigend is dat je medespelers de mens kan onmogelijk aan je onvermijdelijke conclusie ontsnappen. Gesprekken hebben altijd veel “Laat me dat herhalen…”, dus terugnames voelen goed in dit spel.)
Ken staat op het punt te verliezen, tenzij hij het ziet…
Mijn vriend Ken Shoda en ik kwamen deze game tegen terwijl we er niets van wisten, en speelden toen vier keer, en dat voelde nog steeds alsof we nauwelijks in een diep reservoir van gameplay waden. Een ding dat we allebei snel beseften, is dat het overtuigende stuk ongelooflijk krachtig is, vooral omdat het het enige stuk van jou is dat zichzelf kan bewegen. (Met Herformuleren kun je een van je stukken draaien, maar het blijft in hetzelfde vak. Alle andere tegels hebben geen invloed op tegels in hetzelfde team.)
In de afbeelding hierboven kan ik overtuigen links van Ken’s stuk in het midden van het bord plaatsen, dan zouden die twee stukken één spatie naar links schuiven, wat mij de overwinning zou geven. Als hij echter een stuk boven die centrale ruimte plaatst (dat wil zeggen, naar hem toe), dan zou overtuigen een drie-op-een-rij voor ons beiden tegelijkertijd creëren, wat betekent dat niemand wint … totdat Ken zijn beurt neemt en mijn rij verbreekt terwijl hij de zijne onaangeroerd laat. (Ken zag de dreiging en het spel duurde veel langer, met veel dreigingen – vaak twee tegelijk – en opgelost.)
Toen ik sprak met de oprichter van Quality Beast en hoofd van game-ontwikkeling Dylan Howard Cromwell, ontdekte ik dat: Filosofie is aan het zijn crowdfunded op Gamefound vooruitlopend op een verwachte release in april 2023. (Disclosure: ik heb dit project nu gesteund.) Het crowdfunding-project omvat extra sets met stukken als je met drie of vier spelers wilt spelen; met vier speel je in teams, wissel je af en heb je drie op een rij van de kleur van één teamgenoot nodig om te winnen.
Ik sta vaak versteld van uitgevers die crowdfundingprojecten uitvoeren tijdens een conventie, gezien de hoofdpijn die dat met zich meebrengt, om nog maar te zwijgen van het idee dat iemand in de toekomst iets zou beloven in plaats van een spel te kopen dat ze nu zouden kunnen spelen, maar hey, ik wil gewoon ontdekte een spel dat via crowdfunding wordt gefinancierd en ik steunde het op basis van hoeveel ik ervan hield om te spelen, dus ik zou niet meer verbijsterd moeten raken door deze praktijk.